«БАЯТ» мукамы

Ұйғыр театры мәдени-тарихи мұраға үлкен қызығушылық танытып, бұл жолдағы маңызды қадам оның сахнасындағы ұйғыр мукамдарының қайта жаңғыруы болды. Бірақ бұл туралы айтар алдында азаптың не екенін түсіну керек. «Он екі мұқам» - бұл көптеген ауқымды шығармаларды қамтитын және орта ғасырдағы ұйғыр музыкалық өнерінің жауһары болып табылатын орасан зор музыкалық-поэтикалық цикл. Ұйғыр халқының музыкалық тәжірибесінде қалыптасқан бұл цикл «Рак», «Чапбаят», «Мушавирак», «Чаргах», «Пянджигах», «Узхал», «Аджам», «Ошшак», «Баят», «Нава», «Сегах» және «Ирак» мукамдарынан тұрады. Олардың әрқайсысы белгілі бір тарихи дәуірдің көркемдік санасын, сондай-ақ ұйғыр халқының дүниетанымының іргелі психологиялық қасиеттерін көрсетеді. Осыдан нысанның күрделілігі, бейнелік жүйенің тұтастығы және эстетикалық нормалардың қатаңдығы туындайды.

«Он екі мукам» циклінің әрбір мукамы жеке атауы бар, бірақ жалпы ладоинтонациялық негізбен біріктірілген бірнеше вокалдық, аспаптық және би бөліктерін қамтитын дербес цикл болып табылады.

2006 жылы ЮНЕСКО-ның (Білім, ғылым және мәдениет мәселелері жөніндегі Біріккен Ұлттар Ұйымы) шешімі бойынша ұйғыр халқының музыкалық қазынасы болып табылатын «Он екі ұйғыр мукамы» «Әлемдік ауқымдағы рухани мұра» тізіліміне енгізілді.